Axalta introduserer Axalta Irus Scan, neste generasjons spektrofotometer til sine lakkeringskunder

Innovasjon og utvikling bidrar til å øke produktiviteten, optimere arbeidskraft og redusere avfall, og samtidig levere nøyaktig fargematching

5. september 2024 – Axalta (NYSE: AXTA), en ledende global lakkprodusent, kunngjorde i dag lanseringen av Axalta Irus Scan, deres nyeste spektrofotometer for lakkeringskunder. Denne nye teknologien leser et kjøretøys farge på vitenskapelig vis for å gi en nøyaktig fargematch i vannfortynnbare og løsemiddelbaserte baselakkteknologier. Axalta Irus Scan blir nå første steg i Axalta Irus’ enkle tre-trinns digitale fargebehandlingsprosess: Skann – Match – Bland.

Axalta Irus Scan bruker en patentert synsvinkel for å finne varierende effektpigmenter, noe som resulterer i en mer presis avlesning for populære akromatiske effektfarger. I tillegg er dette det første spektrofotometeret med innebygde glansmålingsmuligheter for å sikre nøyaktig bruk av klarlakkprodukt. HD RGB-kameraet måler fargespekteret og brukes sammen med Axaltas database for gjenfinning av fargeformler, som benytter seg av en eksklusiv algoritme for å gi den absolutt beste fargematchen for det skadde kjøretøyet. Databasen inneholder over to millioner fargeformler. Dette forkorter fargetilpasningsprosessen, slik at flere kjøretøy kan behandles raskere og mer effektivt.

«Vi er veldig stolte av Axalta Irus Scan og gleder oss til å introdusere den til markedet,» sier Troy Weaver, president for Global Refinish i Axalta. «Denne nye teknologien ble designet for lakkerere, da den bruker et neste generasjons RGB-kamera og et eksklusivt gjenfinningssystem for å produsere en nøyaktig fargeformel for kjøretøyet som skal repareres. Axalta Irus Scan forbedrer Axalta Irus digitale fargebehandlingsprosess ettersom den gir fordeler når det gjelder produktivitet, nøyaktighet og bærekraft for våre verkstedkunder.»

Axalta Irus Scan har et brukervennlig grensesnitt med livedisplay av RGB-kameraet og krever ikke en utdannet lakktekniker for å opereres, noe som optimerer arbeidskraft og øker produktivitet. Axalta Irus Scan gir nøyaktige farge-, fargespekter- og effektavlesninger og reduserer dermed behovet for utflekkinger og reduserer etterarbeid grunnet fargematchfeil. Dette betyr en reduksjon av produktavfall og forbedret bærekraft. Alle disse egenskapene bidrar til å gjøre Axalta Irus Scan til en bransjeledende innovasjon innen spektrofotometre for lakkeringsmarkedet.

For mer informasjon om Axalta Irus Scan, besøk www.refinish.axalta.eu/irus-scan